Romeos & Julias unplagued. Traumstadt

Spektakle

Spektakl nagrodzony Złotym Yorickiem na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira. 26. Festiwal Szekspirowski, 2022.

—————–
Polski Teatr Tańca i kolektyw bodytalk z Münster mają już na wspólnym koncie sukcesy na scenach Berlina, Lipska czy Mannheim, nagrodę Cologne Dance Theatre Prize za spektakl JEWROPE (2014) oraz tytuł „spektaklu roku” przyznany polsko – niemieckiej koprodukcji „SOLIDARITOT” przez magazyn “tanz— Zeitschrift f ü r Ballett, Tanz und Performance”(2019).

W 2021 roku spotykają się ponownie. Pragną sprawdzić, co się wydarzy, kiedy taniec, rozumiany jako kreatywny ruch i najbardziej cielesna ze sztuk, zderzy się z rzeczywistością. I stworzyć przestrzeń do refleksji o skutkach pandemii, ponownie odkrywając miłosną historię Romea i Julii, opowiedzianą w nieśmiertelnym dramacie Williama Shakespeare’a.

Plaga koronawirusa zmusza do konfrontacji ze śmiercią. Narzuca fizyczne oddalenie, określane jako „dystans społeczny”. Trauma izolacji stymuluje refleksje o ulotności życia ludzkiego, wywołuje konieczność przedefiniowania takich pojęć, jak kontakt i bliskość. Nasuwa się pytanie, jak radzono sobie z pandemiami w przeszłości? Renesans był epoką, w której odrodziły się fizyczność i indywidualność ludzkiego ciała: miłość, seks, ciało, śmierć, wolność, Eros i Tanatos… w jaki sposób Shakespeare mierzył się z doświadczeniem śmierci wywołanych minionymi plagami? Słynna scena na balkonie przywołuje skojarzenia z rozmowami prowadzonymi z dystansu w trakcie lockdownu. Bal maskowy u Capulettich zyskuje przez doświadczenia roku 2020 nowy wymiar. Podobnie konflikt pokoleń: młodych Julii, Romea, Tybalta, Merkucjusza, którzy padają ofiarą wojny toczonej przez rodziców. W przypadku pandemii mieliśmy przecież do czynienia z sytuacją, kiedy młodzi stanowili zagrożenie dla osób starszych, mniej odpornych na koronawirusa.

Czerpiąc z tych inspiracji – dramaturg Rolf Baumgart i choreografka Yoshiko Waki – pragną stworzyć obraz Miasta.

Czy tytułowe Traumstadt będzie „miastem marzeń” czy „miastem traum”?
———————–

Koncepcja i choreografia: Yoshiko Waki

Asystent choreografa: Rene Haustein
Dramaturgia: Rolf Baumgart
Scenografia i kostiumy: Nanako Oizumi
Muzyka: Damian Pielka
Tańczą i współtworzą: Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka,
Patryk Jarczok, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Daniel Michna, Jinwoo NamKung, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong – Adryańczyk
Asystent produkcji: Marcus Bomski
Koordynator produkcji: Robert Chodyła

—————-

bodytalk – kolektyw powstał w 2008 roku. Został założony przez Rolfa Baumgarta, reżysera, kompozytora i autora librett operowych oraz Yoshiko Waki, solistkę niemieckich teatrów operowych i grup alternatywnych, choreografkę współpracującą z zespołami tańca od Hamburga po Hong Kong, niegdyś członkinię słynnego Teatru Choreograficznego Johanna Kresnika. Ten austriacki tancerz, choreograf i reżyser uznawał teatr za narzędzie krytyki wobec zastanych norm społecznych i politycznych, tworząc spektakle bliskie formule nowego brutalizmu. Prowokacyjne, przesycone silnymi emocjami środki wyrazu, określane przez niemieckich krytyków tańca jako „dionizyjskie”, są również znakiem rozpoznawczym zespołu bodytalk. Kolektyw tworzy teatr silnie zakorzeniony w społeczności lokalnej, angażując się w wiele projektów społecznych. Od 2016 roku zapraszany jest jako artysta – rezydent przez Theater w Pumpenhaus w Münster. Jego prace były wielokrotnie nagradzane, m.in. nagrodą Movement-Art za najlepszą niezależną produkcję roku oraz nagrodą dla Autorów i Producentów w Bremie.

Polski Teatr Tańca jest najstarszym teatrem tańca w Polsce. Założony w 1973 roku przez Conrada Drzewieckiego, prowadzony od 1988 roku przez Ewę Wycichowską, jest instytucją o międzynarodowej renomie, prezentującą swój dorobek na całym świecie. Od 2016 roku jego dyrektorem jest Iwona Pasińska – tancerka, choreograf, pedagog, doktor teatrologii, wieloletnia pierwsza solistka Polskiego Teatru Tańca. Jej autorska koncepcja programowa zakłada interdyscyplinarność, twórczy eksperyment oraz sięganie do obszarów filmu tańca i społecznego teatru tańca. Od momentu objęcia przez Pasińską stanowiska dyrektora, Polski Teatr Tańca przygotował 16 premier teatralnych i 4 filmowe. Udał się także do Chin z najdłuższym w dotychczasowej historii Teatru tournée w Azji(2017), prezentując spektakle w Harbin Opera House, Tianjin Opera House i Poly Theatre w Shenzhen (2017), a w kolejnych latach na China Shanghai International Arts Festival (2018) czy w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie (2019).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz środków finansowych Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

*******

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

Lokalizacja:
Polski Teatr Tańca
Stanisława Taczaka 8
Poznań

Polecamy także:

wtorek, 13 gru
17:00

Aromat świeżych warzyw i owoców, pachnąca zupa grzybowa oraz najbardziej wyszukane gatunki owoców morza – barokowy przepych „Kolacji na cztery ręce” może oszałamiać. Do stołu, a właściwie do fortepianu zasiada

czwartek, 13 paź
10:00

ACH TE KOTY25.09.2022 godzina 13:00; 15:3026.09.2022 godzina 10:00, 12:00oraz23.10.2022 godzina 13:00; 15:3024.10.2022 godzina 10:00, 12:00Druga edycja szalonej, musicalowej rewii z kocim pazurem w tle! Broadwayowski show, w którym kocia ferajna

sobota, 26 lis
19:00

Głównym bohaterem spektaklu jest Polska, to o Niej opowiadamy. Będziemy snuć opowieść o tym co było, co jest i co może się stać wokół bardzo popularnej i gloryfikowanej myśli Oddania

sobota, 17 gru
15:00

Jeden z najsłynniejszych brodwayowskich musicali w znakomitej polskojęzycznej adaptacji Antoniego Marianowicza. Perypetie rodziny mleczarza Tewiego opowiedziane są tu – raz z humorem, raz przez łzy – na tle losów dwóch