18 wrz 2022 (niedziela)
20:00
PRZEŚWIETLENIE | KONFRONTACJE FILMOWE Z GUTEK FILM

PRZEŚWIETLENIE | KONFRONTACJE FILMOWE Z GUTEK FILM

Kino

Zanim powstał Warszawski Festiwal Filmowy, zanim pojawiły się Nowe Horyzonty, Camerimage, Transatlantyk, Off Camera i inne festiwale – najważniejszym filmowym wydarzeniem w Polsce, pozycją obowiązkową dla każdego kinomana były Konfrontacje Filmowe. Był to przegląd kilkunastu najważniejszych filmów roku, które często nie trafiały potem do regularnej dystrybucji kinowej. Kompaktowy zestaw pozwalał w krótkim czasie obejrzeć najgłośniejsze i nagradzane na świecie tytuły w doborowym towarzystwie cinefilskiej publiczności.
Firma Gutek Film we współpracy z najlepszymi kinami studyjnymi w 18 miastach w Polsce postanowiła wskrzesić ducha tego kultowego wydarzenia, na którym wychowały się całe pokolenia widowni kinowej. Konfrontacje Filmowe powracają w nowej odsłonie. W programie tegorocznej – pierwszej od 1993 roku – znajdzie się 14 tytułów. Każdy z nich został nagrodzony lub miał międzynarodową premierę na jednym z najważniejszych festiwali filmowych świata: w Cannes, Wenecji i Berlinie.

Tytuły, które składają się na Konfrontacje Filmowe zostaną zaprezentowane przedpremierowo. Większość z nich trafi repertuarowo do kin dopiero za kilka miesięcy, a niektóre nie trafią nigdy. Wszystkie łączy to, że będzie o nich głośno w najbliższym sezonie.

PRZEŚWIETLENIE (R.M.N.)
Reż. Cristian Mungiu

[Konkurs Główny Festiwalu w Cannes]

[PL] W przeciwieństwie do poprzednich, kameralnych filmów Cristiana Mungiu („4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni”, „Egzamin”) „Prześwietlenie” jest symfonią rozpisaną na wiolonczelę, niedźwiedzie, kilka narodowości i pokłócony chór. Wielowątkowy film rumuńskiego reżysera to straszno-śmieszna, cierpka, boleśnie realistyczna, ale mająca metafizyczne przebłyski opowieść o globalizacji, kryzysie męskości i nacjonalizmie. Akcja dzieje się na cichej, transylwańskiej prowincji, pełnej uprzedzeń i zadawnionych urazów, które eksplodują wraz z pojawieniem się w tutejszej piekarni nowych pracowników: emigrantów ze Sri Lanki.
[ENG] If Mungiu’s previous movies were chamber pieces, R.M.N. is a symphony for cello, bears, several nationalities, a quarrelling choir and the musical theme from In the Mood for Love. Even at Cannes, where the film premiered (in the main competition), the 17-minute scene shot in one take, in which 26 people speak, has become legendary. Out of the crowd, the director picks a few characters who serve as guides in this terrifyingly funny, bitter, painfully realistic and, at the same time, offering flashes of metaphysics story about globalization, the crisis in masculinity, complexes and nationalism. The story takes place in a Transylvanian town full of silent prejudices and long-standing resentments, which explode when new workers, immigrants from Sri Lanka, arrive at the local bakery. Xenophobia is the daily bread in a region cohabited by several nationalities, so there’s nothing like a common enemy. This motif is just one of many threads (the other being a love story, a childhood trauma, a comical figure of a French activist, and offended male pride) that ultimately intertwine to create an Eastern European Gordian knot in the middle of which we all find ourselves today, unable to neither cut or nor untie it.

*******

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

Lokalizacja:
Kino Muza - SALA 1


Polecamy także:

czwartek, 18 sie
20:45

Tomasz Wasilewski (Zjednoczone stany miłości, Płynące wieżowce) powraca z filmem zasługującym na miano najradykalniejszego w jego dorobku. Niekonwencjonalne małżeństwo (Marlena ma 62 lata, Tomasz jest o dwie dekady młodszy) wiedzie

środa, 17 sie
17:30

Od ponad dwustu dziesięciu lat w środku lasu rośnie majestatyczny dąb, który daje schronienie jego licznym mieszkańcom. Poczujcie, jak bije „Serce dębu”.Ten widowiskowy film ma niezwykłą, godną wszystkich filmowych nagród

czwartek, 18 sie
17:00

Poruszający film zainspirowany bestsellerową pozycją „The Book of Joy”. Ukazuje spotkania dwóch wielkich myślicieli uhonorowanych Pokojową Nagrodą Nobla, które w efekcie doprowadziły do powstania tej znanej książki. Dalajlama i Desmond

niedziela, 14 sie
13:30

„A oni dalej grzeszą, dobry Boże!” i za nic mają postanowienie poprawy. Najzabawniejsza francuska rodzina powraca, by znów rozbroić nas humorem w trzeciej części wielkiego hitu „Za jakie grzechy, dobry

sobota, 10 wrz
17:00

SCREENING WITH ENGLISH SUBTITLES„IO” to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes,

poniedziałek, 12 wrz
19:00

Zanim powstał Warszawski Festiwal Filmowy, zanim pojawiły się Nowe Horyzonty, Camerimage, Transatlantyk, Off Camera i inne festiwale – najważniejszym filmowym wydarzeniem w Polsce, pozycją obowiązkową dla każdego kinomana były Konfrontacje